Logga

Svenska kyrkans lekmannaförbund

Vårt syfte | Vår historia | Kontakt

Det kom ett SMS:

Nödrop till alla kristna:
Radikala islamister (IS) har intagit Qaraqosh, Iraks största kristna stad.
Hundratals barn, kvinnor och män mördas. De vädjar att alla kristna ber för sina bröder och systrar som lider i Irak. Skicka vidare detta meddelande så att vi får igång en obruten bönekedja. Tack för att du är med och ber!

Enligt nyhetsbyråer och Vatikanens hemsida skedde detta i början av augusti 2014 sedan den kurdiska Peshmergamilisen dragit sig tillbaks från Qaraqosh. Meddelandet har alltså skickats runt rätt länge. Men är fortfarande lika behjärtansvärt.
Läs mer>>

 

Ordföranden har ordet...

Svenska kyrkans lekmannaförbund bildades den 22 oktober 1918 i ärke-biskopsgården i Uppsala med ärkebiskop Nathan Söderblom som sammankallande och som genom beslut blev förbundets förste ordförande.  Förbundets grundidé var ett resultat av två andeströmmar, två väckelsens strömmar: en lågkyrklig oppositionell och själavårdande ström från lekmannaleden i Stockholm och en missionerande och själavårdande inomkyrklig ström med teologer och lärare hemmahörande i Uppsala.

Lekmannaförbundet är en självständig frivilligorganisation inom Svenska kyrkan som arbetar i trohet mot Svenska kyrkans bekännelse på försam-lingsnivå, stiftsnivå och riksnivå. Förbundet vill skapa opinion för kristna värderingar i samhället, samla kvinnor och män i alla åldrar till engagemang och ansvarstagande för kyrkan, främja kristen gemenskap och fördjupa kunskapen om den kristna tron och kyrkans liv, vara ett forum för samtal inom kyrkan om dess uppgifter och möjligheter samt vara en röst för lekmän i Svenska kyrkan. Den som stödjer denna förbundets målsättning kan bli medlem.

Den enskilde medlemmen tillhör en lokalavdelning (lekmannakår/församlings-kår) eller en lekmannagrupp i den egna församlingen/pastoratet eller är den enskilde medlemmen direktansluten till förbundet. De lokala kårerna tillhör ett stiftskonvent och stiftskonventen är samlade under ett förbund (förbunds-råd) med styrelseledamöter från samtliga stift, dock med undantag för Visby stift. Antalet medlemmar är ca 6 500, antalet lokalavdelningar ca 180  och antalet direktanslutna  ca 200.  För information, inspiration, kontakt och gemenskap ger förbundet fyra gånger per år ut tidningen Lekman i Kyrkan.

I samma syfte bjuder stiftskonventen minst två gånger per år in  lekmannaförbundets medlemmar i det egna stiftet och bjuder rikskonventet som är förbundets högsta beslutande organ i samma syfte minst en gång vartannat år in samtliga medlemmar från samtliga stift.  Verksamheten finansieras med medlemsavgifter, gåvor och frivilliga ideella insatser. Från församlingar, stift och rikskyrkan kan riktat stöd för vissa ändamål utgå.

Det är en glädje att tillsammans med andra; vigda, anställda, förtroendevalda och frivilliga på olika sätt få tjäna Herren Jesus Kristus ochdärmed vår Svenska kyrka. Till vårt lekmannaämbete hör liturgi - ordets, den kristna trons och kyrkbänkens ämbete, martyri - bland medmänniskor med ord och gärningar vittna om vår tro och diakoni - vår kallelsegärning i samhälle, vardagstjänst och engagemang i församlingens/pastoratets allmänna diakoniuppgifter.

Den stora samlade erfarenheten av att arbeta ideellt är en av lekmannaförbundets styrkor och vi delar gärna med oss av denna erfarenhet..

På gång...

AU möts den 27/4 och FR den 22/5. Som vanligt i Oscars församling, Stockholm.

Rikskonvent...

Hjälmared folkhögskola, huvudbyggnaden

har det varit i Skara stift på Hjälmareds folkhögskola. Och vem gjorde det till ett så härligt konvent? Jo, alla fantastiska, härliga, positiva och glada deltagare. Vad hade det blivit utan er? Pannkaka!

Pannkaka m sylt o grädde

Fastlagen

Semmelwrap! Semmel-pizza! Borde man inte visa vår gamla gräddbulle lite respekt? Får en semla se ut hur som helst?

Semmaelwrap

Semmelpizza